dinsdag 10 juni 2014

Rafa verslaat Novak en wint voor de 9de maal Roland Garros

Rafa's 5de French Open titel

Rafa

Rafael Nadal wist uitdager Novak te verslaan en won voor de 9e keer de French Open titel in zijn carriere, goed voor de vijfde French Open titel achter elkaar. De 28 jarige Spanjaard kon beter met de weersomstandigheden omgaan en won met 3-6 7-5 6-2 6-4 in 3 uur en 31 minuten. Rafa is de eerste man die ooit een grandslam maar liefst negen maal wist te winnen. Zijn grandslam-total komt daarmee nu op 14 ( ter info: Roger Federer zit momenteel op 17).

Met deze victory blijft Rafa nummer 1 op de ATP ranking, maakte hij een eind aan een reeks van 4 verlies partijen tegen Djokovic en wist hij de suprematie te behouden in onderlinge ontmoetingen op grandslams waarin hij 9 van de 12 keer wist te winnen van Djokovic. Rafa zijn victory bezorgde hem een tweede plaats als het gaat om grandslam titels allertijden. Zijn totaal komt op veertien en komt daarmee op gelijke hoogte als de Amerikaan Pete Sampras, hij is slechts 3 titels verwijderd van Roger Federer aantal van 17.

Het was een spannende tennismatch voor beide heren, ze hielden beide hun tranen in bedwang tijdens de ceremonie. Djokovic speelde zijn tweede French Open finale en probeerde zijn carrière grandslam te voltooien aangezien alleen French Open nog ontbreekt. Djokovic startte goed en pakte de eerste set, hij was anderhalve set lang de betere, alhoewel hij fysiek moeite leek te hebben met de hete zon in Parijs. Na een slechte service game op 5-6 stond hij Rafa toe om een break te plaatsen en de tweede set te pakken.

Warme omstandigheden speelde een belangrijke rol

"Het was een goede start, maar Rafa kwam terug in de tweede. Het had op een tiebreak uit kunnen lopen en het ging vrij gelijk op," zei Djokovic. "Ik verloor die service game, en vanaf toen was het momentum aan Rafa zijn kant. Ik begon vrij slecht te spelen en bewoog niet meer goed op de baan. Ik worstelde vooral fysiek een beetje door die derde set heen."

Beide heren waren niet in staat om de volgende twee sets te laten zien waartoe ze in staat zijn, maar Rafa bleef het meest constant. Met de druk van het match point voor Rafa op Djokovic zijn schouders produceerde hij een dubbele fout en verloor zo de titel.

"Dit soort tennismatchen halen natuurlijk het beste in tennistoppersnaar boven, en het is ook een grote uitdaging," zei Djokovic. Ik probeerde mijn best te doen. Mijn best was niet zoals mijn best tegen Rafa in Rome een paar weken geleden. Maar, weet je, het is zoals het is. Mijn felicitaties gaan naar hem. Hij was de betere speler op de cruciale momenten. Uiteraard ben ik teleurgesteld, maar er zijn ergere dingen in een mensenleven. Het is niet de eerste en al zeker niet de laatste keer dat ik een tennismatch zal verliezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten