maandag 23 juni 2014

Andy Murray klaar voor Wimbledon

Andy Murray verdedigt zijn Wimbledon-titel met Amelie Mauresmo als coach


Andy Murray


Andy Murray staat voor zijn eerste test na het aangaan van de samenwerking met de Française Mauresmo als nieuwe tennistrainer. Vandaag staat Andy Murray voor het eerst als titel verdediger van Wimbledon op het tennisterrein.

Sinds het bekend werd dat Murray met de winnares van Wimbledon 2006 bij de dames samen te werken, is de tenniswereld erg benieuwd of deze samenwerking zal marcheren. Zeker omdat het niet vaak voorkomt dat een mannelijke topsporter gecoached wordt door een vrouw. De Française Amelie Mauresmo keert eigenlijk zelf ook terug als een soort titelverdedigster. Immers, in 2013 hielp ze haar landgenote Bartoli naar een totaal onverwachte Wimbledon titel.

"Ik denk dat, wanneer ik morgen op centercourt kom, ik vooral van het moment wil genieten. Zodra echter de match start, gaat het alleen nog om het trachten te winnen van 3 winnende sets", zo zei Murray. "Ik ben me er bewust van dat ik best wel zenuwachtig kan zijn en dat ik de druk en de eer van de hele Engelse tennisbevolking ook dit jaar weer zal moet dragen.

Ondanks zijn Queen's Club overwinning van vorig jaar, verloor Murray tegen ouderdomsdeken Stepanek. Dat was zijn 1ste wedstrijd op gras voor Murray dit tennisseizoen. Blijkbaar moest de Schot nog erg wennen van de switch van het gravel van Roland Garros naar het gras  Verder heeft Murray Mauresmo vooral binnengehaald om psychologisch acenten in zijn tennisspel te verbeteren. Amelie zal zich niet toeleggen op technische elementen van zijn spel.

Wil je trouwens meer leren over de psychologische aspecten van een tenniswedstrijd, dan moet je zeker het boek 'Winning Ugly' ('Lelijk Winnen' in het Nederlands) van Brad Gilbert eens lezer. Een aanrader. Gilbert was een echte krak in de mentale kant van het tennis en versloeg ermee de grootste toppers van het profcircuit. In "Lelijk winnen" vertelt Gilbert hoe competitiespelers, maar ook beginnende spelers, vaker kunnen winnen, zonder hun tennisslagen te moeten veranderen. De sleutel hiervoor is volgens de Amerikaan nadenken, analyseren en de tegenstander dwingen jouw spel te laten spelen .

In de 1ste ronde neemt Murray het op tegen de Belg David Goffin. "Hij heeft al goed tennis laten zien op de grote tennistornooien. Ik denk dat hij 2 jaar geleden tegen Federer speelde op Roland Garros en behaalde toen 4 sets. Ik zag hem ook tegen Djokovic spelen hardcourt en dat waren 3 zware sets," aldus Murray. "Hij is een erg constante topper. Het wordt zowiezo een moeilijk wedstrijd."

Afwachten nu of de samenwerking tussen Murray en Mauresmo een succes gaat worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten