zondag 13 september 2009

Top tennisspelers en merken


Zoals eerder deze maand al besproken, is het voor TennisPlanet erg belangrijk dat we het juiste tennisaanbod aan onze tennisspelende klanten bieden. Als tennisspecialist pretenderen we alles van tennis in ons tennisgamma te hebben: zowel voor tennisspelers (tennisrackets, tennisschoenen, tenniskleding, tennistassen), tennisclubs (tennisclubproducten), tennistrainers (trainers tennisballen, didactisch tennistrainersmateriaal) als bespanners (tennissnaren, tennisgrips, tennis bespanmachines). We zeggen soms wel eens gekscherend dat TennisPlanet alles van tennis op stock heeft, behalve gravel.

Zeker voor tenniskleding, tennisschoenen en tennisrackets geldt de volgende regel: hoe gekender in de tennismarkt, hoe beter het verkoopt. Ongeveer 80% van onze omzet voor tenniskleding en tennisschoenen wordt gerealiseerd door slechts 2 merken: adidas en Nike. Dit zijn 2 topmerken die niet alleen in de tenniswereld maar ook in andere sporttakken al járen bekend én geaccepteerd zijn. Bovendien sponseren deze 2 tennisbrands tennistoppers als Roger Federer, Rafael Nadal, Maria Sharopava (Nike) of Novak Djokovic, Jo-Wilfried Tsonga, Dinara Safina (adidas), wat de naamsbekendheid en verkoop ten goede komt.

Met de fantastische resultaten van Kim Clijsters en Yanina Wickmayer van de afgelopen US Open 2009, wordt ons, zeker in België, regelmatig de vraag gesteld 'waarom hebben jullie geen Fila (Kim's tenniskleding) of Erke (Yanina's tenniskleding) in het productrange?".

Wel, als het aan TennisPlanet zou liggen, zouden we nog meer tennismerken opnemen in ons aanbod. Ook wij geloven in het Long Tale verhaal. Alleen, onze toeleveranciers zijn nog helemaal niet zo ver. De meesten werken nog steeds volgens de oude gewoonte 'bestel 6 (zes !) maanden op voorhand onze tenniskleding, soms zelfs vooraf te betalen, alles wat je niet verkoopt is jullie probleem, foto's voor jullie website hebben we niet, als een bepaalde polo uiteindelijk niet geleverd kan worden hebben we geen alternatief (vrij vervelend als je ondertussen 150.000 catalogi gedrukt had)'. Kortom, alle risico bij TennisPlanet. Volgens mij is deze werkwijze anno 2009 waarin alles razendsnel online verloopt niet meer van deze tijd.

Goed. Ik moet zeggen dat de nieuwe kledingssponsor van Yanina Wickmayer, namelijk Erke, wél in bovenstaande onze filosofie durft mee te denken. Ze zien in dat de online tennisshop van TennisPlanet ondertussen een meer dan volwaardige alternatief is voor de honderden kleine omnisport-winkeltjes (waar tennis meestal maar een klein onderdeeltje is) in België. Na het succes van Yanina Wickmayer van de afgelopen US Open, heeft TennisPlanet Erke opgenomen in haar productengamma.

Ter info: Erke is een Chinees kledingsmerk (nr 2 eldaar, dus echt wel groot) die sinds medio 2009 wil gaan investeren in de Europese tennismarkt. We overwegen dan ook om dit merk in ons gamma op te nemen. Ik vrees alleen dat 1 Belgische tennisspeelsters uit de WTA top 40 onvoldoende is om de vraag naar Erke tenniskleding in België in gaan stimuleren. Of zie ik dit fout ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten